Kort på resan – Att tänka på när du ska resa

Att betala med kort utomlands är lika enkelt och tryggt som här hemma. Växla inte i onödan alltför mycket kontanter inför resan utan använd ditt kort istället – då har du alltid rätt valuta i plånboken. Här har vi samlat några praktiska tips både inför och under resan.

 

Inför resan

  • Reseförsäkring

    När du betalar minst hälften av resan med ditt Danske Platinum eller Danske Guld konto, annat konto eller Mastercard tillhörande dessa konton, ingår en kompletterande reseförsäkring. Reseförsäkringen ingår även för dig som har Danske Silver för Danske Ung eller Danske Student.

    En fördel med att använda kortets kreditfunktion vid köp av en resa är att det ger dig en större möjlighet att få tillbaka pengar om researrangören skulle gå i konkurs.

    I försäkringen ingår även en allriskförsäkring som gäller om 100 % av varan är inköpt med ditt kort. Reseförsäkringen omfattar bland annat avbeställnings- och bagageskydd och ger dig extra trygghet om du skulle bli sjuk inför eller under resan. För att försäkringen ska gälla ska resan påbörjas i Norden och kosta minst 1 000 kronor, exklusive skatter och avgifter. Läs mer om reseförsäkring här
  • Gemensam PIN-kod

    Du kan välja att få en gemensam PIN-kod för alla dina kort eftersom det är lättare att komma ihåg. Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa en gemensam PIN-kod i internetbanken under Kort och Kortöversikt, eller genom att kontakta Kundservice.
  • Kreditkort ger extra trygghet

    I våra kontopaket Danske Platinum, Danske Guld och Danske Silver ingår alltid ett kredit- och ett bankkort utan årsavgift. Fördelen med att betala med kreditkort även utomlands är bland annat att du får alla semester- och reseutlägg samlade på en räkning. När du betalar med kreditkort får du dessutom upp till 45 dagars räntefri kredit, vilket kan vara bra vid till exempel större köp eller oväntade utgifter.
  • Regionspärr

    Med funktionen Regionspärr kan du själv välja var i världen som ditt kort ska kunna användas för tillfället. Du kan även välja om det ska vara möjligt att handla med ditt kort via internet. Beroende på dina resmål, kom ihåg att uppdatera dina inställningarna för Regionspärr så att de passar dina behov.
  • Kodbox

    Även om du har ett Bank ID så är en kodbox (fysisk dosa) bra att ha med. Om du skulle få problem med din telefon eller ditt Bank ID så har du din kodbox som ett komplement. 
    Här hittar du mer information om hur du loggar in med din kodbox. 
    Har du ingen kodbox så kan du beställa det genom att ringa till vår Kundservice på 0752 – 48 45 42.

Under resan

  • Betala i lokal valuta

    Vår rekommendation är att du alltid väljer att betala i landets lokala valuta eftersom det vanligtvis ger dig en bättre valutakurs.

  • Valutaomvandlare i Mobilbanken

    I Mobilbanken har du en valutaomvandlare där du enkelt kan räkna ut din växlingskurs när du handlat eller ska handla i utländsk valuta.
  • Att ta ut pengar i uttagsautomat utomlands

    Behöver du kontanter finns det möjlighet att ta ut pengar i uttagsautomater världen över. Här finns aktuell prislista  för ditt kort gällande kontantuttag utomlands.
  • Kalkylator för korttransaktioner

    Prova vår kalkylator för korttransaktioner för att se skillnanden mellan Mastercards referensväxlekurs och eventuellt Växlingspåslag som Banken använder för korttransaktioner i förhållande till Europeiska Centralbankens (ECB) referenskurs.

Spärra kort

Tänk på att kortet är en värdehandling och förvara det på ett säkert sätt så att ingen annan ges tillfälle att använda det. Om du tappar bort ditt kort eller om det blir stulet ska du omedelbart spärra kortet. Detsamma gäller om ditt kort fastnar i en uttagsautomat.

  • Spärra och beställ ersättningskort i Mobilbanken

    Du kan snabbt och enkelt spärra dina kort direkt i våra appar, och du kan ta bort spärren om du efteråt hittar kortet. 

    Om du tappat bort ditt kort, eller om det har blivit stulet eller slutat fungera, är det viktigt att kortet förblir spärrat och att du istället beställer ett ersättningskort. Du får ditt nya kort efter 5-8 arbetsdagar.

    • Spärra ditt kort i Mobilbanken
      Du hittar funktionen under menyn "Kort".

    • Spärra ditt kort i Hembanken
      Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter menyn ”Kortöversikt”.
Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.